سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جمعه 103 اردیبهشت 28
 
RSS

live chat

 

favorites

forum

contact us

home

Dear User ... Welcome To Mercy | Life is Good

اخبار علمی و فرهنگی

گردهمایی ؛ همایش و سمینارها

گفتگو ها ؛ جلسات و مصاحبه ها

coming soon

 
نظریه شخصیت اریک برن mecy | best for you


نظریه شخصیت اریک برن ( انسان سالم و حالت های والد- بالغ – کودک) :


به نظر اریک برن ، بنیان گذار روش روان درمانی ( تحلیل ارتباط محاوره ای ) ، شخصیت هر انسان از 3  جزء تشکیل شده است:

1_ روان بیرونی یا برون روحی یا من والد
2_ روان نو یا نو روحی یا من بالغ
3_ روان باستانی یا کهنه روحی یا من کودک

در شخصیت در انسان سالمی ، این 3  جزء مرزهای مشخص و نفوذپذیری دارند ولی هیچیک با دیگری تداخل ندارد و  3  بخش شخصیت ، با هم هماهنگ و دمساز است. از نظر اریک برن ، فرد بیمار کسی است که حلتهای من او دچار طرد یا آلودگی شده باشد یا محاورات متقاطعی با دیگران داشته باشد.


حالت من کودک :
تاثیرات کودک از والدین ، در من کودک ثبت می شود. ثبت اطلاعات مثبت زیادی مثل خلاقیت ، کنجکاوی ، علاقه به دانستن ، و اصرار به تجربه کردن ، و احساس کردن از خصوصیات آن است. من کودک از بدو تولد تا 5 سالگی در فرد شکل می گیرد ؛ یک درک احساسی از زندگی است. این حالت غیرمنطقی است در واقع ، ثبت و ضبط وقایع داخلی و مفهوم احساسی زندگی ، از کارهای من کودک است.
بعضی از حرکات در افراد نشان دهنده من کودک در آنها است : رفتارهایی مثل " گریستن " گازگرفتن لبها " بدخلقی " جبغ زدن " بست چشم ها " شانه بالا انداختن " انگشت جویدن " و همچنین بیان کلماتی چون : " حدس می زنم " اهمیت نمی دهم " ای کاش " وقتی بزرگ شدم " بهتر – بهترین "


حالت من والد :
حلت من والد ، مبین رفتارها و تعامل های کامل والدین با یکدیگر است چرا که با منعکس شدن رفتار والدین در شخصیت کودک در همان 5 سال اولیه زندگی ؛ شکل می گیرد. کودک تمام قوانین ، مقررات و نصیحت هایی را که شنیده یا دیده است در قسمت من والد شخصیت خود ثبت و ضبط می کند. وظیفه آن ، به حالت خودکار درآوردن پاسخ های زیادی است که فرد می دهد. با این کار از اتلاف انرژی و وقت جلوگیری می شود. من والد ، قضاوت کننده و تقلیدگر است و شامل مجموعه ای انبوه از وقایع خارجی ضبط شده و تحمیلی ، و غیرقابل سوال است.

حالت من بالغ :
بر مفاهیم تفکری زندگی که ناشی از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است، تکیه دارد. وظیفه اصلی آن ، بررسی و اعتبار یابی آنها ، تغییر دادن آنها یا بااعتبار دانستن آنها و آماده کردن آن اطلاعات برای آینده است.
من بالغ اطلاعات خود را از " من والد و من کودک " می گیرد. به گفته دکتر اریک برن
( روانشناس و روانپزشک بزرک قرن ) ؛ این قسمت شخصیت آدمی از 10 ماهگی کودک  شروع به رشد و فعالیت می کند و وجود من بالغ ، برای بقاء ضروری است ؛ زیرا فعالیتهای من کودک و بالغ را منظم می سازد و بروز احساسات را به طریق مناسبی تحت کنترل قرار می دهد.

اختلالات ناشی از من های درونی :
1_ طرد شدگی :
وضعیتی است که فرد در یکی از حالت های " من " ثبت شده باشد و 2 حالت دیگر من را قبول نداشته باشد. از نظر روانشناسی انسان هایی که فقط عقلانی ، یا احساسی و لوده ؛ یا آدمهایی که همیشه بالغ هستند ؛ همه وضعیت هایی ناسالم و بیمارگونه اند. این وضعیت ها باعث بروز اختلالاتی در تعاملات اجتماعی  آنها می شود.

2_ آلودگی :
وضعیت دیگری است که به علت سست بودن مرزهای من بالغ ؛ یکی از حالت های من کودک یا من والد با آن تداخل کند. اگر مضعیت من بالغ با من والد تداخل کند ؛ رفتارهای تعصب آمیز در فرد بروز می کند. و اگر من بالغ با من کودک دچار اختلال شود ؛ رفتارهای توهم آمیز و خیالات باطل بیمارگونه در فرد به وجود می آید که قبلا ذکر شد. ( تصویر پایین »»


 با الهام از : نظریه های شخصیت – نوشته : شولتز دوان
 تهیه و تنظیم:
متین بالاخانی - 19/1/1387


 

comment

دوشنبه 87/10/16

در تاریخ :ا

متین.ب

نگارش یافته توسط:ا

 
.

.

.

مهارتهای اجتماعی

مهارتهای فردی

ازدواج و خانواده

روانشناسی کودکان

قیافه شناسی

شخصیت شناسی

بیماری های روانی

نظریه های روانشناسی

دسته بندی های شخصیتی

فکر و اندیشه

تحلیل روانشناختی هنر

اصول و قوانین موفقیت

داروهای روانگردان

سکس و مسائل جنسی

.

.

.

.

ویِژه مباحث پارانوئید

.

.

.

.

15 امروز :ا
2 دیروز :ا
158480 جمعاً :ا

.

.

.

.

نام:
ایمیل:
 
 

.

.

.

.

ابر کبود

شور و نور

موفقیت نامحدود

خانواده و زندگی سالم

.

.

.

  وبلاگ ها و وبسایتهایی که لینک آنها در لیست زیر آمده است بدون رعایت قوانین کپی رایت اقدام به استفاده از محتوای این مجموعه در وبلاگ یا سایت خود نموده اند
 
وبلاگ تک استار 512

وبلاگ تاپ بست

وبلاگ احمد ناز

.

.
 
.

Home | Contact Us | Mercy Forum | Add to Favorites

 
.

Copy Right © Mercy.veb.ir | 2009   ( Use this site only by insert Link )   [ designer: matin balakhani ]