سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه شنبه 103 خرداد 1
 
RSS

live chat

 

favorites

forum

contact us

home

Dear User ... Welcome To Mercy | Life is Good

اخبار علمی و فرهنگی

گردهمایی ؛ همایش و سمینارها

گفتگو ها ؛ جلسات و مصاحبه ها

coming soon

 
تفکر و انواع آن mecy | best for you


تفکر و انواع آن :

تفکر:
تفکر نرمال عبارتست از: جریانی معطوف به هدف از عقاید ، رمزها ، و تداعی ها که در مواجهه با یک مساله آغاز می شود و به نتیجه ای مبتنی به واقعیت ، منتهی می گردد. این نوع تفکر را تعقل یا استدلال می نامند.
فرض کنید وارد اتاق کارتان می شوید و کلید چراغ را می زنید. چراغ روشن نمی شود. تداعی اول این است کهشاید فیوز کنتور پریده باشد. پس چراغ دیگری را امتحان می کنید. اگر روشن شود، فکر بعدی که ممکن است به حل این مسئله منتهی شود ، این است که لامپ چراغ اولی سوخته است. ولی اگر لامپ دوم هم روشن نشود و کنتور هم مشکلی نداشته باشد ؛ فکر قطع برق از مرکز برق ؛ به ذهن شما می رسد. و به همین روال تداعی های پیوسته متعددی در ذهنتان جریان می یابد ، و این روند سرانجام شما را به راه حل این موضوع هدایت می کند.
تفکر شخص بالغ و سالم ؛ از نوع انتزاعی است. یعنی نوعی تفکر سالم که شخص در آن قادر است فکر خود را از یک وجه موقعیتی خاص، به وجه دیگری تغییر دهد ؛ وجوه مختلف را همزمان در ذهن خود نگاه دارد ؛ نکات اساسی یک موضوع را با هم درنظر بگیرد و درضمن قادر به تجزیه آ« به اعضای کوچکتر باشد.
تفکر انتزاعی معمولا از دوران بلوغ و با آموزش و کسب اطلاعات حاصل می شود.


پرش افکار :
در پرش افکار ؛ هرچه به میدان دید فرد وارد شود ، توجهش را جلب نموده و فکرش را اشغال می کند و مسیر اندیشه اش را عوض می کند.
پرش فکر از موضوعی به موضوع دیگر چنان سریع است که درک هرگونه معنا و مفهوم از صحبتهای اینگونه اشخاص ، بسیار مشکل است. در چنین اختلالی که خاص افراد " مانیاک " است.
( مقاله ای در رابطه با بیماری مانیاک در بخش بیماری های روانی موجود است ) فرد هرگز به هدف خود از گفتارش نمی رسد.

انواع تفکر :
1_ تفکر فلسفی :
این تفکر ، نوعی اختلال در فکر است که با میل به بحث های بی حاصل مشخص می شود. بحث های که در آنها ، تعداد کلمات بسیار زیاد ، و معنا و مفهوم آن بسیار اندک است. چنین تفکری با وجود تاکید فرد بر آن ، بیهوده و بی حاصل است. به عنوان مثال به جمله زیر توجه کنید :
(( خوب ؛ ملاحظه می کنید که موضوع چقدر مهم است. من مایلم ؛ بسیار ضروری میدانم که روی اهمیت آن تاکید کنم. چون اهمیت ، خود یک اصل اساسی است. ))


2_ تفکر سحرآمیز :
در این نوع تفکر ، فرد سعی می کند که افکار ؛ کلام ها ، تداعی ها ، عبارات و حالات خاص ، به طریقی معجزه آسا می توانند برخی آرزوها را برآورده سازند ، یا شیاطین را دور کنند. این تفکر به طور طبیعی در کودکان دیده می شود که حاصل از درک ناقص آنها از علت پدیده ها است.
یکی از خصوصیات پایدار تفکر سحرآمیز ، پدیده قدرت مطلق ( همه کار توانی ) است. شخص احساس می کند که فکر کردن درباره موضوعی در دنیای خارج ، کافی است تا بدون دخالت عوامل فیزیکی سبب شود آن موضوع تحقق یابد. این احساس باعث می شود که فرد از اندیشه های خشونت بار خود نیز در رنج باشد.


افسانه سازی :
افسانه سازی معمولا در ذهن هایی اتفاق می افتد که به هر دلیل به نوعی فراموشی دچارند و غالبا در این نوع فراموشی ، شخص از وقایعی صحبت می کند که هرگز اتفاق نیفتاده است.
کسانی که سالهای طولانی الکل مصرف کرده باشند ، به دلیل آنکه دچار فراموشی می شوند ، فواصل حافظه دور خود را که نسبتا سالم مانده است ، با داستانهای ساخته و پرداخته ذهن خود ، پر می کنند.


 با الهام از : علائم در ذهن – نوشته : سیمز ، اندرو
 متین.ب – 19/1/1387


 

comment

سه شنبه 87/10/17

در تاریخ :ا

متین.ب

نگارش یافته توسط:ا

 
.

.

.

مهارتهای اجتماعی

مهارتهای فردی

ازدواج و خانواده

روانشناسی کودکان

قیافه شناسی

شخصیت شناسی

بیماری های روانی

نظریه های روانشناسی

دسته بندی های شخصیتی

فکر و اندیشه

تحلیل روانشناختی هنر

اصول و قوانین موفقیت

داروهای روانگردان

سکس و مسائل جنسی

.

.

.

.

ویِژه مباحث پارانوئید

.

.

.

.

38 امروز :ا
1 دیروز :ا
158547 جمعاً :ا

.

.

.

.

نام:
ایمیل:
 
 

.

.

.

.

ابر کبود

شور و نور

موفقیت نامحدود

خانواده و زندگی سالم

.

.

.

  وبلاگ ها و وبسایتهایی که لینک آنها در لیست زیر آمده است بدون رعایت قوانین کپی رایت اقدام به استفاده از محتوای این مجموعه در وبلاگ یا سایت خود نموده اند
 
وبلاگ تک استار 512

وبلاگ تاپ بست

وبلاگ احمد ناز

.

.
 
.

Home | Contact Us | Mercy Forum | Add to Favorites

 
.

Copy Right © Mercy.veb.ir | 2009   ( Use this site only by insert Link )   [ designer: matin balakhani ]